У Полтаві всі школи поділили на гімназії й ліцеї. Розповідаємо, що це значить і як зміниться навчальний процес у місті
31 травня на сесії Полтавської міської ради депутати затвердили перелік ліцеїв і оптимізацію закладів середньої освіти. Ці два рішення — це частина шкільної реформи. Згідно із Законом «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту» з 2027 року шкільна освіта в Україні має поділятися на три рівні:
- початкову школу (1-4 роки навчання);
- базову (5-9 роки навчання);
- старшу профільну школу (10-12 роки навчання).
Базова школа називається гімназією, а старша профільна — ліцеєм.
Отже, мережа навчальних закладів у Полтаві буде виглядати наступним чином:
№ | Назва закладу освіти | Форма оптимізації | Назва утвореного закладу освіти | Термін проведення оптимізації |
1 | ліцей № 1 | 10-12 класи | ліцей № 1 | 09.2024 |
2 | школа № 2 | 1-12 класи | ліцей № 2 | 09.2024 |
3 | ліцей № 3 | 5-12 класи | ліцей № 3 | 09.2024 |
4 | школа № 4 | 1-9 класи | гімназія № 4 | 09.2026 |
5 | школа № 5 | 1-9 класи | гімназія № 5 | 09.2026 |
6 | ліцей № 6 | 1-12 класи | ліцей № 6 | 09.2024 |
7 | гімназія № 7 | без змін | гімназія № 7 | 09.2024 |
8 | гімназія № 8 | без змін | гімназія № 8 | 09.2024 |
9 | школа № 9 | 1-9 класи | гімназія № 9 | 09.2026 |
10 | школа № 10 | 1-12 класи | ліцей № 10 | 09.2024 |
11 | школа № 11 | 1-9 класи | гімназія № 11 | 09.2026 |
12 | гімназія № 12 | без змін | гімназія № 12 | 09.2024 |
13 | ліцей № 13 | 1-12 класи | ліцей № 13 | 09.2024 |
14 | ліцей № 14 | 1-12 класи | ліцей № 14 | 09.2024 |
15 | гімназія № 15 | без змін | гімназія № 15 | 09.2024 |
16.1 | НВК № 16 | 1-4 класи | початкова школа № 48 | 09.2025 |
16.2 | 5-12 класи | ліцей № 16 | ||
17 | ліцей № 17 | 1-12 класи | ліцей № 17 | 09.2024 |
18 | гімназія № 18 | без змін | гімназія № 18 | 09.2024 |
19 | школа № 19 | 1-9 класи | гімназія № 19 | 09.2026 |
20 | школа № 20 | 1-9 класи | гімназія № 20 | 09.2026 |
21 | ліцей № 21 | 1-12 класи | ліцей № 21 | 09.2024 |
22 | школа № 22 | 1-9 класи | гімназія № 22 | 09.2026 |
23 | школа № 23 | 1-9 класи | гімназія № 23 | 09.2026 |
24 | школа № 24 | 1-9 класи | гімназія № 24 | 09.2026 |
25 | гімназія № 25 | без змін | гімназія № 25 | 09.2024 |
26 | школа № 26 | 1-12 класи | ліцей № 26 | 09.2024 |
27 | школа № 27 | 1-9 класи | гімназія № 27 | 09.2026 |
28 | школа № 28 | 1-9 класи | гімназія № 28 | 09.2026 |
29 | школа № 29 | 1-12 класи | ліцей № 29 | 09.2024 |
30 | школа № 30 | 1-9 класи | гімназія № 30 | 09.2026 |
31 | ліцей № 31 | 1-12 класи | ліцей № 31 | 09.2024 |
32 | ліцей № 32 | 1-12 класи | ліцей № 32 | 09.2024 |
33 | ліцей № 33 | 1-12 класи | ліцей № 33 | 09.2024 |
34 | школа № 34 | 1-9 класи | гімназія № 34 | 09.2026 |
35 | гімназія № 35 | без змін | гімназія № 35 | 09.2024 |
36 | гімназія № 36 | без змін | гімназія № 36 | 09.2024 |
37 | школа № 37 | 1-9 класи | гімназія № 37 | 09.2026 |
38 | школа № 38 | 1-12 класи | ліцей № 38 | 09.2024 |
39 | спеціальна школа № 39 | спеціальна школа | спеціальна школа № 39 | 09.2024 |
40 | спеціальна школа № 40 | спеціальна школа | спеціальна школа № 40 | 09.2024 |
41 | початкова школа № 41 | 1-4 класи | початкова школа № 41 | 09.2024 |
42 | початкова школа № 42 | 1-4 класи | початкова школа № 42 | 09.2024 |
43 | початкова школа № 43 | 1-4 класи | початкова школа № 43 | 09.2024 |
44 | початкова школа № 44 | 1-4 класи | початкова школа № 44 | 09.2024 |
45 | початкова школа № 45 | 1-4 класи | початкова школа № 45 | 09.2024 |
46 | початкова школа № 46 | 1-4 класи | початкова школа № 46 | 09.2024 |
47 | ліцей № 47 | об’єднання з ліцеєм № 21 | ліцей № 21 | 09.2027 |
48 | Абазівська школа | 1-9 класи | Абазівська гімназія | 09.2026 |
49 | Андрущанська школа | 1-4 класи | Андрущанська початкова школа | 09.2024 |
50 | Бричківський НВК | виокремлення дошкільного підрозділу, ліквідація НВК | Бричківський заклад дошкільної освіти | 09.2025 |
51 | Валківська ЗОШ | ліквідація закладу | — | 09.2025 |
52 | Верхолянська ЗОШ | ліквідація закладу | — | 09.2025 |
53 | Гожулівський НВК | 1-9 класи | Гожулівська гімназія | 09.2026 |
54 | Ковалівська ЗОШ | 1-4 класи | Ковалівська початкова школа | 09.2024 |
55 | Пальчиківський НВК | 1-9 класи | Пальчиківська гімназія | 09.2026 |
56 | Сем’янівський НВК | 1-9 класи | Сем’янівська гімназія | 09.2026 |
57.1 | Супрунівський НВК | виокремлення ЗДО | Супрунівський заклад дошкільної освіти | 09.2025 |
57.2 | 1-12 класи | Супрунівський ліцей | 09.2025 | |
58 | Тахтаулівський НВК | 1-9 класи | Тахтаулівська гімназія | 09.2026 |
59 | Чорноглазівська ЗОШ | 1-9 класи | Чорноглазівська гімназія | 09.2024 |
Для чого потрібна оптимізація шкіл?
Суть оптимізації середніх навчальних закладів — покращення якості освіти та економія коштів.
10-12 класи повинні бути профільні й і давати потрібну базу перед навчанням в університеті. Не всі школи можуть забезпечити потрібну якість освіти, тому в ліцеї і відбирали школи за хорошими показниками тестування учнів. Деяким школам важко навіть набрати один 10-й клас, тому їх переводили в статус гімназій. Ідея реформи в тому, щоби під одним дахом зібрати кращих спеціалістів, які навчатимуть дітей, що хочуть продовжити вивчення предметів у вищій школі. Економія коштів для держави в тому, що не витрачатимуть зайве фінансування на заробітні плати вчителям, які не забезпечують необхідний рівень знань.
Також оптимізація передбачає закриття навчальних закладів. Так, у Полтавській громаді ліквідують Валківську та Верхолянську ЗОШ за відсутністю там достатньої кількості дітей. На цьому прикладі видно і негативні аспекти оптимізації. При закритті закладу дітям доведеться більше витрачати часу, щоб доїхати до іншої школи. В деяких школах дають хорошу навчальну базу, але формально не дотягують по показниках, тому їх закривають.
Розподіл на ліцеї й гімназії може перетворити школи на своєрідне «гетто». Ліцеї отримуватимуть все краще. Батьки намагатимуться туди влаштувати своїх дітей, щоби вони отримали кращу освіту. Ліцеї отримують фінансову перевагу — більше коштів із бюджету, вони будуть першими в черзі на різні державні програми, вони матимуть більшу спонсорську допомогу від батьків. Хоча учні 9-х класів гімназії за бажанням мають право перейти у ліцей.
Старша школа — це підготовка до тестування, а значить і репетиторство. Тож, буде перетік кадрів у школи, які отримали статус ліцеїв.
Вчителі, які залишаться у гімназіях, можуть втратити свій науковий потенціал. Діти в гімназіях за рівнем знань відставатимуть від ліцеїв. Школи, які мали не найкращі результати, після оптимізації лише закріплять свій статус невдах.
Проте поділ навчальних закладів не означає, що в ліцеї будуть гірші умови чи погані вчителі. Головне в школі — це директор і педагогічний колектив. Якщо вони захочуть, то гімназія може стати ще кращою за ліцей. Часто батьки вибирають не школу, а вчителя, який може зробити зі слабкого учня, сильного. Загалом головне завдання школи не зробити з учня генія, а виховати щасливу людину.
Хто вирішив, яка школа мала стати гімназією чи ліцеєм?
Якщо директор школи бачив, що заклад набирає потрібну кількість десятих класів, то подавав документи до департаменту освіти. Зібравши такі звернення від інших шкіл, департамент освіти сформував перспективний план трансформації освітньої мережі.
Ліцей повинен мати не менше, як два 10-тих класи по 25 учнів. В 10-12 класах освіта буде профільною. Діти мають визначитися із напрямом: історія, математика, хімія, біологія тощо. В ліцеях мають працювати фахівці високого рівня знань. При визначенні статусу департамент орієнтується на показники здачі учнями тестування. Якщо школа має високу результативність навчального процесу, то це вагомий фактор, щоби заклад став ліцеєм.
Для прикладу, в мікрорайоні Левада поруч стоять дві школи № 17 і 37. Вибір щодо ліцею припав саме на 17-ту школу, адже в рейтингу НМТ за 2023 рік 17-та школа посіла 5 місце, а 37-ма аж 30 місце. Тому остання школа цього року останній раз набиратиме 10-й клас, а у 2025 році дітям для продовження навчення потрібно перейти через дорогу в 17-й ліцей.
У ліцеях залишиться початкова та базова школа?
Так, ліцеї поділені на три рівні. 1-й рівень — навчання з 1 по 12 клас, 2-й рівень 5-12 клас, 3-й рівень 10-12 клас. Більшість ліцеїв у Полтаві матиме всі три рівні шкіл.
Ліцею дозволили мати молодшу школу. Таку можливість надали, бо ліцею без початкової школи буде важко набрати два-три 10 класи. Закладу зручно мати у себе базу, а потім добирати дітей з інших районів.
Молодша школа повинна бути в окремому корпусі й мати свій вхід. Початкова школа житиме своїм життям і матиме спільне зі старшою тільки їдальню і спортивну залу. У молодшої школи навіть буде свій директор. Загалом у ліцеї буде три директори — молодшої школи, старшої школи й генеральний директор.
Наукові ліцеї № 3 та № 16 Полтавської міської ради набиратимуть дітей 5-12 класів. І лише у ліцеї № 1 навчатимуться тільки діти 10-12 класів. Такий ліцей матиме вузьке направлення по одній чи двом спеціальностям.
Микола ЛИСОГОР, «Полтавщина»