Фото: pexels.com
Шахраї активізувалися і працюють вдень і вночі. За даними Нацбанку, у 2023 році сума збитків через шахрайське використовування платіжних карток перевищила 800 млн грн, що більше ніж на 70% перевершує показники 2022 року. Крім того, торік в Україні на чверть зросла кількість сумнівних операцій — більше 270 тис. грн.
Небезпечний інтернет
Переважна більшість випадків карткового шахрайства пов’язана з придбанням товарів, оплатою послуг, отриманням «призів» у мережі.
Заступниця голови правління «Глобус Банку» Анна Довгальська звертає увагу, що шахрайство з платіжними картками в інтернеті у 2023 році склало понад 83% від усіх зафіксованих випадків, і лише 17% припало на шахрайство з використанням технічних засобів та пристроїв у банкоматах і терміналах самообслуговування.
Експертка нагадала, які системи захисту використовуються в платіжних картках для протидії використовуванню карток сторонніми особами:
система підтвердження особи при здійсненні операцій: використання особистого коду при вході в мобільний застосунок, підтвердження операцій з купівлі та операцій з перерахунку коштів через смс з одноразовим паролем чи за допомогою повторної авторизації в мобільному застосунку; верифікований дзвінок оператора банку в разі підозріло надмірної активності за карткою, але оператор банку ніколи не вимагатиме розголошення особистих даних клієнта; прив’язування номера телефону до особистих даних, тобто добровільне посилення ідентифікації клієнта.
— Технічно платіжні картки є максимально захищеними, безпечними та надійними для їх користувачів, — впевнена Анна Довгальська. — Головне — нікому і ніколи не розголошувати інформацію про свою картку: номер, термін дії, CVV-код, логін та пароль для входу в банківський застосунок, отримувані одноразові паролі.
Від обіцянок до загроз
На думку експертки, найголовніші ризики втратити кошти з картки криються в недостатній обізнаності або ж довірливості громадян. Наприклад, люди надто довіряють листам та повідомленням від нібито «благодійників», що обіцяють фінансову допомогу, але для її отримання потрібно вказати дані картки.
Також, додає Анна Довгальська, громадянам варто звернути особливу увагу на телефонне шахрайство, яке є досить професійним. На рівні НЛП клієнта можуть вмовити надати необхідні карткові реквізити буцімто від працівників фінустанови.
Крім того, треба відповідально ставитися до оплати карткою на сумнівних інтернет-майданчиках та до розголошення особистих даних для участі в якійсь «безпрограшній» лотереї.
— На жаль, далеко не всі користувачі інтернету, особливо це стосується громадян середнього та похилого віку, можуть розпізнати шахраїв, не піддатися на навіювані позитивні емоції (наприклад, пропозиції придбати коштовний товар майже за безцінь) або ж навпаки, на загрози (наприклад, що гроші з картки зараз зникнуть), — зазначила експертка.
Картки підуть у «віртуал»
Головними векторами розвитку платіжних карток стануть нові ефективні способи захисту персональних даних та поступова універсалізація карток, тобто поєднання основних, первинних функцій карток для різних потреб в одній картці. Цілком можливе поступове впровадження функції «мультивалютності» в одній картці. Крім того, каже експертка, важливим стане розвиток віртуальних карток та поступова відмова від «пластику».
— Розвиток віртуальних карток, як найбільш сучасного способу здійснення безконтактних платежів, значно посилиться, натомість очікується скорочення «пластику», — вважає Довгальська. — Можна спрогнозувати, що у найближчі два-три роки понад 70% всіх банківських карток стануть віртуальними.