Полтавська міська рада подала запит на отримання 48 великих автобусів в рамках ініціативи «Автобуси для України», яку заснували громадська організація «Vision Zero» та Асоціація «Енергоефективні міста України». Ці організації шукають автобуси для різних міст України, як альтернативу тролейбусам під час вимкнень світла.
Заступниця міського голови Тетяна Бардіна, яка має значний досвід у залучені міжнародної допомоги, підготувала відповідну документацію.
Вона розповіла «Полтавщині»:
— В Законі України про гуманітарну допомогу визначено, що із ввезеної гуманітарної допомогти заборонено отримувати прибуток. У 2022 році величезна кількість транспорту була завезена в Україну у вигляді гуманітарної допомоги. Цей транспорт звільнявся від розмитнення, але коли їх привезли у громади, вони зіткнулися із проблемою, що в такому транспорті заборонено брати плату за проїзд. Використовувати їх на комунальних підприємствах не можна.
Деякі громади маніпулюють, що зробили безкоштовний проїзд у громадському транспорті. Але по факту вони просто не мають законного права брати кошти за користування цими автобусами. Інші громади шукають варіанти, як можна обійти це обмеження. Також із 1 квітня заборонено переводити гуманітарну допомогу із ГО на іншого утримувача. Це обмеження запровадили, щоби шахраї не возили вживані автомобілі, як гуманітарку, а потім їх продавали.
Зараз у Верховній Раді є законопроект, яким приберуть невідповідність, щоби громадський транспорт, ввезений як гуманітарка, міг працювати.
Ми чекаємо на яких умовах будемо працювати з організацією «Vision Zero». Це один із проектів, який допомагає Україні шукати громадський транспорт. Гарантій, що ми їх отримаємо, однозначно немає. Ми продовжуємо пошуки, щоби знайти варіант, який влаштує всіх, щоби й законно було, і можна було використовувати автобуси.
Шукатимемо, щоби ці автобуси були не дуже старі і містянам було у них комфортно їздити. Важливо, щоби автобуси були однієї марки, так простіше буде їх обслуговувати. Не можна взяти три автобуси в Польщі, два в Німеччині, ще певну кількість в Естонії.
Ми паралельно шукаємо автобуси по своїх контактах. Тісно співпрацюємо зі Швецією.
***
«Полтаваелектроавтотранс» сьогодні має 30 автобусів, три з яких використовують виключно для розвезення працівників. Щоденно на маршрути міста виходить 15 автобусів — 13 «Атаманів» і 2 «Богдани». Депо розраховане на 74 тролейбуси, але наразі одиниць техніки там значно більше, тому нові автобуси зараз ніде розміщати. Влада хоче організувати базу для нових автобусів на одному з майданчиків КП «ПМШЕД».
Нагадаємо, що полтавські підприємці Анатолій Кобзар та Віталій Скляр передали Полтаві автобус Irisbus Crossway LE.
Микола ЛИСОГОР, «Полтавщина»